Auteur Topic: Afsluiten boekjaar  (gelezen 8425 keer)

pietm

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Afsluiten boekjaar
« Gepost op: december 12, 2015, 02:16:08 pm »
Het einde van het jaar komt in zicht, en daarmee de eerste keer dat ik in SpeedBalance het boekjaar ga afsluiten. Ik gebruik het Rekeningschema Belastingdienst (Balans + Resultatenrekening) van dit forum.

Volgens mij moet ik met Taken -> Nieuw jaar een nieuw jaar starten, en daarbij de "Balans" en "Buiten de  balans om" aanvinken. Welke rekening moet ik selecteren bij "Wijst/Verlies toewijzen"? Standaard staat daar 060 Terugkeerreserve aangegeven, maar ik weet niet of dat de meest gebruikelijke is.

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
Re: Afsluiten boekjaar
« Reactie #1 Gepost op: december 18, 2015, 01:34:09 pm »
De terugkeerreserve  is een fiscale reserve (latente belastingclaim) ... bijvoorbeeld bij een geruisloze terugkeer uit een BV naar een eenmanszaak. Daar zal je, denk ik, niets mee te maken hebben.

De eindbalans van het oude boekjaar wordt de startbalans van het nieuwe boekjaar.
De startbalans van het nieuwe boekjaar omvat het totaal aan Activa en Passiva (- eigen vermogen, - privé, - w/v). Alleen de zuivere passiva blijven daarmee over. Een kwestie van optellen en aftrekken.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2015, 01:57:29 pm door Cosara »

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #2 Gepost op: december 18, 2015, 01:55:36 pm »
SpeedBalance kenmerkt zich door een btw-berekeningsregel in de Passiva (Automatic VAT Account - moet lege cel zijn (= 0). Dit bereik je door aan het einde van het jaar de btw voor het 4e kwartaal in het schema op te nemen. Aangezien de Belastingdienst niet in euro-centen rekent, zal de btw-berekeningsregel niet leeg zijn. Dit kan je oplossen door in de kostenrekening van de W/V-rekening een grootboekrekening "Afrondingsverschillen" op te nemen. De centen-kwestie boek je dan op deze rekening weg.

Het is handig om in totaal vier grootboekrekeningen in de W/V-rekening op te nemen ...

Betalingsverschillen
Afrondingsverschillen
Boekingsverschillen
Boekingscorrecties

Iedereen maakt wel eens boekingsfouten of rond bedragen bij betaling af. Geringe bedragen - van centen tot enkele euro's - boek je dan op deze manier netjes weg. Doe je dat niet, dan blijven deze "eeuwig" als schuld of vordering in de balans terugkomen ... en dat kan over de jaren heen aardig oplopen.

Vergeet (indien van toepassing) ook niet de btw-correctie voor privé-gebruik van de auto van de zaak in de jaar afsluiting op te nemen. Deze is 2,7 of 1,5 % van de cataloguswaarde van de auto.

voor meer informatie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/

pietm

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 20, 2015, 11:00:28 pm »
De terugkeerreserve  is een fiscale reserve (latente belastingclaim) ... bijvoorbeeld bij een geruisloze terugkeer uit een BV naar een eenmanszaak. Daar zal je, denk ik, niets mee te maken hebben.

De eindbalans van het oude boekjaar wordt de startbalans van het nieuwe boekjaar.
De startbalans van het nieuwe boekjaar omvat het totaal aan Activa en Passiva (- eigen vermogen, - privé, - w/v). Alleen de zuivere passiva blijven daarmee over. Een kwestie van optellen en aftrekken.

Als ik het dan goed begrijp moet ik bij het aanmaken van het nieuwe jaar de vinkjes aan zetten bij Balans, Winst- en verlies en Buiten de balans om (en eventueel Kostenplaatsen KP1,2,3 als ik die gebruik)?

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #4 Gepost op: december 21, 2015, 01:00:55 pm »
Citaat
Als ik het dan goed begrijp moet ik bij het aanmaken van het nieuwe jaar de vinkjes aan zetten bij Balans, Winst- en verlies en Buiten de balans om (en eventueel Kostenplaatsen KP1,2,3 als ik die gebruik)?

Alleen de balans (en eventueel Kostenplaatsen KP1,2,3 als je die gebruik) aanvinken. Daar staan immers de bezittingen en openstaande vorderingen en schulden.

pietm

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 21, 2015, 06:18:12 pm »
Citaat

Alleen de balans (en eventueel Kostenplaatsen KP1,2,3 als je die gebruik) aanvinken. Daar staan immers de bezittingen en openstaande vorderingen en schulden.

En waar moet de winst/verlies dan naartoe geboekt worden? Dat was mijn originele vraag  :)

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #6 Gepost op: december 24, 2015, 12:35:25 pm »
Citaat
En waar moet de winst/verlies dan naartoe geboekt worden? Dat was mijn originele vraag
De winst boek je niet over. Het eigen vermogen neemt toe met de winst minus de privé opnamen. Daarmee lopen de passiva weer gelijk met de activa.

pietm

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 24, 2015, 01:03:59 pm »
Dat toenemen van het eigen vermogen gebeurt neem ik aan niet automatisch, daar moet wel wat voor gebeuren. Wanneer ik bij Taken -> Nieuw jaar aanmaken het vinkje bij Winst- en verliesrekening uit zet/laat, dan MOET ik de winst/het verlies toe wijzen aan een rekening...

Boek je dan daarvoor zelf de winst naar rekening 040 (Eigen vermogen excl. winst/verlies), of laat je dat door SpeedBalance doen bij het aanmaken van het nieuwe boekjaar?

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #8 Gepost op: december 24, 2015, 01:29:56 pm »
Citaat
Dat toenemen van het eigen vermogen gebeurt neem ik aan niet automatisch, daar moet wel wat voor gebeuren.
Nee, dat gaat niet automatisch. Met SpeedBalance - overigens ook met Banana Accounting - moet je sommige handelingen handmatig uitrekenen en invoeren ... maar daar is de prijs dan ook naar. Waarschijnlijk is daar wel een scriptje voor te schrijven, maar ik ben boekhouder en geen programmeur.

Citaat
Boek je dan daarvoor zelf de winst naar rekening 040 (Eigen vermogen excl. winst/verlies), of laat je dat door SpeedBalance doen bij het aanmaken van het nieuwe boekjaar?
Handmatig. In de startbalans van het nieuwe boekjaar begin je met een nieuw eigen vermogen en die wordt bepaald door de winst/verlies en door de privé opnamen/stortingen in het vorige boekjaar.
« Laatst bewerkt op: december 24, 2015, 01:42:53 pm door Cosara »

pietm

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 24, 2015, 01:37:39 pm »
Ik blijf doorvragen hoor, volgens mij snap ik iets niet.

Neem dit hypothetische geval:
Aan het einde van het boekjaar heb ik een winst van 1500 (op het tabblad rekeningen staat onderaan bij 02 (winst/verlies) -1500). Dit bedrag staat ook bij de Passiva als groep 2301.

Wanneer ik dan een nieuw boekjaar aanmaak en de winst/verlies toe laat wijzen aan 040 (Eigen vermogen excl winst/verlies) is het toch klaar? Dan heb ik een nieuw bestand voor 2016 met een begin-vermogen van 1500 en een lege winst/verlies rekening? Mijn ondernemingsvermogen is op dat moment ook gelijk aan einde 2015.

Of zie ik nu iets over het hoofd?

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #10 Gepost op: december 24, 2015, 02:14:39 pm »
Citaat
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Waar blijven je privé opnamen/stortingen?

In de openingsbalans moeten de grootboekrekeningen privé opnames en privé stortingen leeg worden geboekt.

pietm

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 24, 2015, 02:21:24 pm »
Waar blijven je privé opnamen/stortingen?

In de openingsbalans moeten de grootboekrekeningen privé opnames en privé stortingen leeg worden geboekt.

Die bleven inderdaad staan bij het aanmaken van het nieuwe jaar. Voor het afsluiten boek je dus de privé stortingen/opnamen weg, plus de winst/het verlies. Daarmee blijft het ondernmingsvermogen gelijk, maar zijn die drie posten leeg?

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #12 Gepost op: december 24, 2015, 03:08:35 pm »
Citaat
Die bleven inderdaad staan bij het aanmaken van het nieuwe jaar. Voor het afsluiten boek je dus de privé stortingen/opnamen weg, plus de winst/het verlies. Daarmee blijft het ondernmingsvermogen gelijk, maar zijn die drie posten leeg?

Privé - opnamen en betalingen - boek je leeg.
privé - stortingen en ontvangsten - boek je leeg.

De winst verminder je met het resultaat van (privé opnamen - privé stortingen).

Wat er overblijft voeg je toe aan het eigen vermogen. Bij winst gaat het eigen vermogen omhoog, bij een verlies gaat het eigen vermogen omlaag.

Met de optie "Beginsaldi bijwerken" kan je de winst/verlies toewijzen, maar je hebt in SpeedBalance maar drie regels om dat te doen. In de bovenstaande situatie heb je vier regels voor de toewijzing nodig. Speedbalance voorziet/voorzag niet in de scheiding tussen Privé - opnamen/betalingen en Privé - stortingen/ontvangsten. Je zult dus toch iets handmatig moeten uitrekenen (of met een privé-groep die het privé-totaal voor je uitrekent).