Auteur Topic: Hoe te vorderen/betalen BTW van vorig jaar in de nieuwe beginbalans verwerken?  (gelezen 3866 keer)

hvp

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Goedendag,

Weet iemand hoe ik te betalen BTW (automatisch) en te vorderen BTW, die beiden op mijn eindbalans van vorig jaar staan, in het nieuwe boekjaar (balans) verwerk? Ik wil die bedragen niet meer op de beginbalans omdat het per saldo toch 0 is.
In mijn geval zijn beide bedragen gelijk (door de KOR).

Kan ik beide rekeningen/bedragen misschien gewoon leeg laten op de beginbalans? Dat is per saldo hetzelfde als ik ze beide wel overneem.

Alvast bedankt voor de reactie!
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2017, 08:27:39 pm door hvp »

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
Re: Hoe te vorderen/betalen BTW van vorig jaar in de nieuwe beginbalans verwerken?
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2017, 12:27:17 pm »
Zoals u het beeld presenteert:
- Aan het einde van 2015 (4e kwartaal neem ik aan) heeft u € 700,00 aan te btw te vorderen (terugkrijgen)
- De btw die u moet betalen is € 0,00.
- De btw-rekening staat op € 700,00 (positief)

Als de btw-rekening op € 700,00 staat, dan zou u € 700,00 + € 700,00 = € 1.400,00 te vorderen hebben. Bij een btw-afdracht zou het getal negatief behoren te zijn.

Aangezien u btw terug krijgt, is de KOR niet van toepassing, tenzij u over het hele boekjaar van 2015 minder dan € 1.883,00 euro aan btw heeft afgedragen.

Omdat u btw terugkrijgt - ergens in 2016 - kan de grootboekrekening (te vorderen btw) aan het begin van het boekjaar 2016 niet nul zijn.

Verder ... Mocht de KOR in 2015 wel van toepassing zijn, dan verhoogt dat de winst.

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
Re: Hoe te vorderen/betalen BTW van vorig jaar in de nieuwe beginbalans verwerken?
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2017, 01:27:58 pm »
Quote : pjalevel, vandaag om 12:48:19 op Higherlevel.nl

Ik ben denk ik niet duidelijk. Toelichting op mijn situatie:
stap 1 De rekening 180 BTW Automatisch staat rood, te betalen 700€
stap 2 ik bereken via de KOR dat ik dat bedreag terugkrijg, dus ik voer vervolgens direct op Te vorderen BTW 700€
zo is het per saldo 0€

Antwoord: 
Als u de btw nog niet heeft afgedragen, dan valt er ook niets terug te vorderen. De af te dragen (te betalen) btw boekt u direct als KOR in de W/V-rekening.

31-12-2015 / toepassing KleineOndernemersRegeling / 180 (Debet) / 950 (Credit) / € 700,00

180 = grootboekrekening btw
950 = KleineOndernemersRegeling >> u mag ook een ander nog niet bestaand grootboekrekeningnummer gebruiken in de W/V-rekening - Opbrengsten/Inkomsten.

De KOR is een inkomstenpost, die de winst verhoogt en zichtbaar wordt in de Opbrengsten/Inkomsten. Hierbij staat de "te vorderen btw" (125) op nul, evenals de "te vorderen btw" (175) en de btw-rekening (180).

jnijkerk

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 13, 2017, 08:13:25 am »
De4 normale oplossing is om het op de balansrekening te laten staan. Het is immers een schuld of bezit die naar het volgende jaar toe moet. Op de balans van het volgende jaar komt de post dan te staan op een rekening btw oude jaren. Wanneer de btw is voldaan c.q. is terugontvangen wordt deze simpel weg afgeboekt tegen de bankmutatie.

jnijkerk

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 13, 2017, 08:19:25 am »
Nog even vergeten, de KOR hoort thuis op eenaparte balansrekening KOR. Deze wordt meegenomen naar het volgende jaar en wordt opgenomen op de grootboekrekening btw oude jaren.