Auteur Topic: Downloaden van bankmutaties  (gelezen 19711 keer)

Frank3108

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Downloaden van bankmutaties
« Gepost op: januari 16, 2013, 02:07:08 pm »
Ik heb het jaaroverzicht van mijn ING-rekening gedownload als csv-bestand. Als ik dit bestand in excel importeer zie ik o.a. de kolommen 'omschrijving' en 'opmerkingen'.
Als ik echter het bestand in speedbalance 6 importeer zie ik alleen de kolom 'omschrijving'.
Daar de kolom 'opmerkingen' over het algemeen meer informatie geeft over de betreffende transactie zou ik deze graag in speedbalance zien. Ik heb verschillende dingen geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Is hier een oplossing voor of is het gewoon niet mogelijk.

Frank3108

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
Re: Downloaden van bankmutaties
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2013, 10:55:31 am »
Zakelijke ING-rekeningen gebruiken het MT940 bestandsformaat. Dat werkt perfect, tenminste bij ABN en RABO.

Ik weet niet of je die keuze ook kunt maken bij ING prive-rekeningen.

Voor meer informatie zie: ING MT940 Technische handleiding

Rinus

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2013, 10:28:41 pm »
hallo frank3101,
je kan een extra kolom aanleggen met als kolom naam omschrijving, sel.kolom omschrijving, rmuis, velden instellen, een veld toevoegen, bijv omschrijving2, ok in veld naam overzicht naar onde scrollen op je niewe veld gaan staan en naar boven verplaatsen tot onder omschrijving, dan heb je je nieuwe kolom, dan kun je naar gegevens, importeren  en vult hij ook je opmerkingen kolom met opmerkingen
met vriendelijke groet , rinus
zie voorbeeld
oud
Opname van girorekening                      1000   1200   350,00
Opname van girorekening                      1200   1010   350,00
nieuw            
ᅠbeschrijvingᅠ                opmerking                    DB    CR   

1.000 cert ING Cert.            test voor frank3101   1000   4100   116054,69
200 aand. DSM            test voor frank3101   1000   4100   123270,93
1.500 aand. AEGON            test voor frank3101   1000   4100   132109,11
500 aand. Philips                                      1000   4100   138874,81

Rinus

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2013, 11:05:15 pm »
hoi frank3101
dit voorbeeld is duidelijker als bovenstaand
mvr groet rinus

raben

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 25, 2013, 12:25:51 pm »
Voor het correct importeren van (niet-zakelijke) ING csv-bestanden heb ik het import-filter een beetje aangepast.
Sluit SB af. Download de file en plaats deze onder:

C:\Program Files\Speedbalance60\ExternalTools\RegexTool\

Herstart SB. Kies bij het importeren 'ING Bank - Robs versie (csv)'

Succes,
Rob
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2013, 12:27:41 pm door raben »

A KLERK

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 16, 2014, 02:22:53 pm »
Vandaag heb ik geprobeerd om de importfunctie voor het eerst te gebruiken. Helaas staat bijna alle informatie in het veld Beschrijving: /Eref/141134710/Benm//Name/Pkn Inzake Abonnementen/Remi/ /Cdtrreftp//Cd/Scor/Issr/Cur/Cdtrref/6000105230171655/Isdt/2013-1 2-24
Een beetje onwerkbaar dus...
Heeft dat te maken met het importfilter en waar vind ik de nieuwste voor ING, RABO en ABN/AMRO?

hofinza

• Full Member
    • Bekijk profiel
    • Hofinza
« Reactie #6 Gepost op: januari 17, 2014, 09:06:53 am »
Heb je wel "komma gescheiden" laten staan bij de opvraag in ING? Ik ondervind geen enkel probleem met het downloaden van de mutaties en opnemen daarvan in SB. Geef anders even exact aan wat je hebt ingegeven bij ING om de download te definiëren dan wordt wellicht duidelijk waar het mis gaat.

John
Advies en ondersteuning financieel administratieve zaken
Hofinza is SpeedBalance/Banana expert
Hofinza heeft veel handleidingen SpeedBalance beschikbaar; kijk in de shop.
www. hofinza.nl

A KLERK

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 01, 2014, 07:41:50 pm »
Beste John,
Het was geimporteerd uit een aantal zakelijke RABO-rekeningen als MT940.swi bestand. Mijn privé-rekeningen werken inderdaad wèl met "komma-gescheiden"; dat is geen probleem! Maar een MT940 bestand wordt in SB weliswaar herkend en mooi verdeeld over de velden Datum, Beschrijving, Debet.Rek., Credit.Rek. en Bedrag EUR, maar het veld Beschrijving krijgt alle meuk met forward slashes (/) als separator, zoals eerder gemeld. Ik wil daar natuurlijk alleen maar de echte omschrijving...
Arie

powisie

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 15, 2014, 02:03:21 pm »
Ik heb pas SpeedBalance geïnstalleerd en zit met wat vragen die ik aan het forum wil voorleggen. Echter weet ik niet wat ik in het vakje "Aan" moet invullen.

hofinza

• Full Member
    • Bekijk profiel
    • Hofinza
« Reactie #9 Gepost op: februari 16, 2014, 01:00:14 pm »
In welk scherm zie je het vakje "Aan" staan. De vraag is zo niet te beantwoorden. Het hangt ook er vanaf met welke versie van SB je werkt; Kasboek, boekhouding ZZPer etc.

John

PS
Op een andere plaats in dit forum stelde je ook een vraag waarop ik verzocht eventueel je administratie even op te sturen. Indien je hieraan gehoor geeft wordt misschien voor mij al duidelijk waar je het woordje "Aan" hebt zien staan.
www. hofinza.nl

Mleen

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 23, 2014, 12:59:48 pm »
Hi,

ik ben nieuw hier maar nu al erg blij met dit forum, meerdere vragen zijn al beantwoord. Waar ik echter nog geen antwoord heb kunnen vinden: bij het importeren van de af- en bijschrijvingen van de Rabo blijf ik de foutmelding krijgen dat de transactievaluta niet is gevonden.

Ik heb een administratie met 2 valuta: Euro's en Tanzaniaanse Shillings. Zowel in de bestands- en boekhoudingseigenschappen als in de tabel met wisselkoersen staan beide valuta.  Alle afschrijvingen (ook de opnames in Tanzania) zijn gewoon in euro, maar ik heb voor de zekerheid TZS toegevoegd om uit te sluiten dat het daardoor komt.
Ik heb zowel het .csv formaat als MT940 geprobeerd.

De stappen die ik doorloop: rapporten -> naar boekhouding importeren -> selecteer gedownloade bestand -> OK -> selecteer periode -> OK -> foutmelding voor iedere regel in het importbestand

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?

Alvast bedankt!!

A KLERK

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 23, 2014, 01:38:58 pm »
... een MT940 bestand wordt in SB weliswaar herkend en mooi verdeeld over de velden Datum, Beschrijving, Debet.Rek., Credit.Rek. en Bedrag EUR, maar het veld Beschrijving krijgt alle meuk met forward slashes (/) als separator...

Kan niemand mij hiermee helpen?

hofinza

• Full Member
    • Bekijk profiel
    • Hofinza
« Reactie #12 Gepost op: februari 23, 2014, 02:31:49 pm »
@ A.Klerk
Probeer eerst eens de definities van de velden uit. Dat kan door
Gegevens > Rijen exporteren> Rijen exporteren naar MS Excel en geef het bestand een naam. Daarna haal je de mutaties binnen van ING en zet die weg in MS Excel. Dan eens kijken wat de kolom Omschrijving nu doet.
Werkt dit niet zet dan het binnengehaalde ING bestand weg onder de transactietab maar laat onder de laatste boeking van de vorige keer enkele regels open. Stuur mij vervolgens die administratie nog even toe. Doe dat dan maar rechtstreeks op mijn email dan staat het bestand niet openbaar op het forum.

John
www. hofinza.nl

hofinza

• Full Member
    • Bekijk profiel
    • Hofinza
« Reactie #13 Gepost op: februari 23, 2014, 02:37:18 pm »
@Mleen,

Heb jij in de transactietab een extra kolommetje ingevoegd om de valuta te onderscheiden? Zo ja, dan kan daar het probleem wel eens zitten. Overigens, voor mijn begrip, als de buitenladse mutaties ook in euro's zijn waarom dan de vv opgenomen in de administratie. Een eventueel gewenst onderscheid kan je dan aangeven in het kolommetje Doc op de transactietab.

John
www. hofinza.nl

Mleen

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 28, 2014, 12:35:44 pm »
Bedankt voor de reactie! Onze kas is wel in shilling, vandaar dat ik sowieso vv nodig heb. Hoewel ik niet het idee had dat dat het probleem zou zijn, dacht ik ik vermeld het toch maar even.

Maar het is inmiddels gelukt, de transacties werden ondanks de foutmelding gewoon ingeladen. Er zaten echter een aantal witregels tussen, waardoor had ik dat in eerste instantie niet door had. Ik moet alleen de valutakolom even handmatig invullen (ik heb geen extra kolom toegevoegd overigens), maar dat is prima te doen.