Auteur Topic: Omzetten uitgebreid kasboek met BTW naar ZZP belastingdienst boekhouding  (gelezen 13446 keer)

Knoxxio

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
Omzetten uitgebreid kasboek met BTW naar ZZP belastingdienst boekhouding
« Gepost op: augustus 15, 2013, 01:42:07 pm »
De BL ziet graag  dat ik mijn boekhouding omzet naar een dubbel boekhouding met BTW en EU verleggingsrekeningen vanwege EU inkoop en verkoop (DUITSLAND, POLEN, LETLAND, UK en LITOUWEN). Maar omdat ik producten gebruik in mijn behandeling en deze sporadisch afzonderlijk verkoop, behoef ik geen voorraad administratie bij te houden.
Ik heb als eerste het bestand met de keuze "omzetten naar dubbel boekhouden met BTW" uitgevoerd. Resultaat: Categorieën worden omgezet naar rekeningen, maar de vereiste afzonderlijke BTW-nummers worden niet aangemaakt en er is nu een verschil in beginsaldi; resultaat is niet bevredigend.

Nu denk ik aan de volgende opties:
  • De BTW-nummers aanmaken zoals in het gedownloade rekeningschema van de belastingdienst hier met toevoeging van de BTW-codes die ik zelf heb aangemaakt;
  • Het gedownloade rekeningschema van de belastingdienst gebruiken als basis, de zelfgemaakte BTW-codes toevoegen en de transacties inlezen;
Iemand enig idee dat goed werkt?

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
Re: Omzetten uitgebreid kasboek met BTW naar ZZP belastingdienst boekhouding
« Reactie #1 Gepost op: augustus 16, 2013, 11:46:47 am »
verschil in beginsaldi:

De passiva moeten gelijk zijn aan de activa. Het eigen vermogen (negatief getal) handmatig invoeren.

BTW-nummers worden niet aangemaakt:

De omzetting van kasboek met btw naar dubbel boekhouden met btw verloopt bij mij probleemloos.

Knoxxio

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2013, 03:54:22 pm »
Cosara, het is me ook gelukt om te zetten, maar vreemde is:

• dat bepaalde ACTIVA rekeningen, zoals CONTANTEN, de BKLASSE B krijgen;
  • dat bepaalde PASSIVA rekeningen, zoals CREDITEUREN, de AKLASSE krijgen;
  • dat de BTW alleen op de AUTOMATISCHE BTW rekening wordt geboekt, terwijl er meerdere rekeningen zijn.

Is die A/B KLASSE van belang en kan ik dat zelf rubriceren/wijzigen, of stort de boekhouding anders in elkaar?
Wat betreft die BTW nummers, is denk ik, meerdere nummers is overzichtelijker, maar is dit boekhoudkundig correct en kan SPEEDBALANCE dit aan?

Met "BEGINSALDI BIJWERKEN" heb ik getracht het verschil beginsaldi te corrigeren, maar deze taak vraagt om een bestand van het jaar ervoor en die heb ik niet, omdat dit mijn eerste jaar is!!

Is er een andere manier?

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2013, 11:11:21 am »
"Wat betreft die BTW nummers, is denk ik, meerdere nummers is overzichtelijker, maar is dit boekhoudkundig correct en kan SPEEDBALANCE dit aan?"

Wat betreft die BTW nummers, bedoel je grootboek-rekeningnummers?
Het aantal grootboek-rekeningnummers is bewust beperkt gehouden, juist om het overzichtelijk te houden.
Overigens is het geen enkel probleem om veel meer nummers toe te voegen ... Speedbalance heeft geen beperkingen.

"Met "BEGINSALDI BIJWERKEN" heb ik getracht het verschil beginsaldi te corrigeren, maar deze taak vraagt om een bestand van het jaar ervoor en die heb ik niet, omdat dit mijn eerste jaar is!!"

Krijg je een foutmelding of niet?
Helpt >> rapporten / boekhouding controleren (shift + F9) niet?

Knoxxio

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2013, 07:41:01 pm »
Ja met de BTW-nummers bedoel ik de grootboeknummers (omzetting geeft alleen GROOTBOEK=ÉÉN NIVO).
Je advies heb ik opgevolgd en de BTW beperkt tot AUTOMATISCHE en VERSCHULDIGDE.
Shift + F9 geeft nog steeds VERSCHIL IN BEGIN SALDI; bij de vergelijking van de rekeningen met het belastingdienstschema zwaren de BKLASSES volkomen onlogisch, KAS, BANK en GIRO waren BKLASSE 2 (PASSIVA) en vele PASSIVA waren niet BKLASSE 2 maar 3.
Dus deze gewijzigd naar voorbeeld van het belastingdienstschema, maar nog steeds VERSCHIL IN BEGIN SALDI.
Ik weet niet of het boekhoudkundig goed is om een rekening te maken met OPNAME PRIVÉ en een opname transactie ter grootte van dat verschil, gestort in KAS.

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #5 Gepost op: augustus 19, 2013, 10:04:05 am »
Omdat de conversie problemen oplevert, heb je naast de regel Winst(-) verlies(+) van winst- en verliesrekening dan ook de regel Winst(+) verlies(-) van balansrekening ? (te vinden in het tabblad rekeningen)

of

heb je beide regels wel, maar zijn de bedragen niet gelijk?

Knoxxio

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 19, 2013, 12:17:43 pm »
Na mijn conversie en wat wijzigingen heb ik in de rekeningentabel opgenomen:
ACTIVA
1000   Contanten   1   1
1010   Rekening creditcard   1   1
1020   Bankrekening   1   1
1050   Startvoorraad   1   1
rest
PASSIVA
2000   Leveranciers   2   2
rest
2500      Winst (+) verlies (-) van balansrekening      2

UITGAVEN
3330   Afschrijving onroerend goed   3   3
rest
INKOMSTEN
4000   Inkomsten uit diensten   4   4
rest
echter de SALDO'S zijn hier NEGATIEF
en aan het eind:
2      Verschil balansrekening / winst- en verliesrekening moet = 0 (lege cel) zijn   

0      Winst (-) verlies (+) van winst- en verliesrekening      2500

met de melding:
Verschil in beginsaldi(moet nul zijn)

Boekhouding controleren levert geen fouten, maar uitgebreide balans geeft dat er een verschil is tussen winst/verlies en winst op de balans.

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #7 Gepost op: augustus 19, 2013, 03:00:59 pm »
Belangrijk:

(1) Staat de 2500 van "Winst (+) verlies (-) van balansrekening" in de kolom Groep of in de kolom Rekening?
(2) Staat de 2500 van "Winst (-) verlies (+) van winst- en verliesrekening" in de kolom Gr (rechts naast de kolom BKlasse).
(3) Zijn beide rekeningnummers gelijk aan elkaar?

Wanneer je 1 van de 3 vragen met nee hebt beantwoord, dan is er een verwijzing naar iets wat niet bestaat.

Verder over de Credit Card: Ben je niet dubbel aan het boeken met de Rekening Credit Card en de Bankrekening ? Normaal gesproken heb je een inkoopfactuur die óf via de Credit Card wordt betaald óf via de bankrekening >> 2 boekregels. Vindt de betaling via de Credit Card plaats dan wordt het negatief saldo van de Credit Card op termijn weer aangezuiverd door een betaling vanuit de bankrekening >> 3 boekregels.

Verder over de Voorraad: Je hebt inkomsten uit dienstverlening, maar geen verkoop van goederen uit je voorraad, of schaar je alles onder de rekening Inkomsten uit diensten? Met andere woorden, is er wel een vermindering van de Voorraad?

Verder over de Afschrijving onroerend goed: Heb je de waarde van het onroerend goed in de activa opgenomen?

Knoxxio

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 19, 2013, 07:24:19 pm »
De eerste 2 vragen:
PASSIVA
2500 staat in kolom GROEP (kolom REKENING is BLANCO) en de 2 in kolom GR
Op de regel: Winst (-) verlies (+) van winst- en verliesrekening staat 2500 in de kolom GR;
Punt 3 begrijp ik niet, want beide nummers zijn toch geen rekeningen, maar referentiegroep nummers?

Wat betreft CREDITCARD, gaat het niet om een CREDITCARD boeking!
Het zit zo:
Bij KASBOEK met BTW zijn er REKENINGEN en CATEGORIEËN; een behandeling boekte ik als contante betaling van een dienst ---> onder ACTIVA rekening 1100 KLANTEN en onder INKOMSTEN categorie 4000 INKOMSTEN UIT DIENST ---> de transactie is dus:
Beschrijving Inkomsten Uitgaven Rekening Categorie BTW-code
Behandeling      €100,00                    1100         4000          V6
De €100,00 wordt op de rekening en in de categorie positief gedebiteerd.
Nu na omzetting naar dubbele boekhouding wordt 1100 (KLANTEN) positief gedebiteerd, maar 4000 (wat nu een rekening is geworden) negatief gecrediteerd!
Dubbel min (--) is wel +, maar is dit boekhoudkundig wel juist?

Wat betreft VOORRAAD, behoef ik van BL geen administratie bij te houden. Dus ik NU in de dubbele boekhouding zijn de categorie AANKOOP BINNENLAND en BUITENLAND rekeningen geworden en de tegenrekening is KAS, BANK of GIRO.

Wat betreft AFSCHRIJVING bijv. computer, komt de aankoop het eerste jaar op de balans onder COMPUTER in ACTIVA, de aankoop credit van KAS of BANK en de afschrijving in AFSCHRIJVING.
Het jaar daarop wordt rekening AFSCHRIJVING gedebiteerd en rekening COMPUTER gecrediteerd met het afschrijvingen bedrag.

Na conversie vindt het programma (ook hierin) geen fouten.
Enige is Verschil in beginsaldi(moet nul zijn), waardoor ik ook geen goede winst/verlies krijg.

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #9 Gepost op: augustus 20, 2013, 10:22:57 am »
"Punt 3 begrijp ik niet, want beide nummers zijn toch geen rekeningen, maar referentiegroep nummers?

correct, maar de gebruikte nummer moeten in de Passiva en de W/V wel gelijk aan elkaar zijn. Is dat niet het geval dan verwijst de een naar de ander maar kan niet worden gevonden.

In het SB-sjabloon van dubbel boekhouden met BTW (met transacties) voor een ZZP-er:

Passiva
(leeg - 0511 - (leeg) - Winst of verlies lopend jaar - (leeg) - 2A - (leeg) - € -3.844,47

W/V
(leeg) -   02 - (leeg) - Winst (-) verlies (+) van winst- en verliesrekening - (leeg) - 0511 - (leeg) - €-3.844,47

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #10 Gepost op: augustus 20, 2013, 10:58:51 am »
Knoxxio, ik heb nogmaals de conversie uitgevoerd en dat verloopt weliswaar zonder problemen ... maar de noodzakelijke activa en passiva moeten nog wel handmatig worden toegevoegd. Dat vergt nogal wat kennis van zaken en is zeer omslachtig.

Een veel eenvoudiger methode is ... een blanco sjabloon voor Dubbel boekhouden met BTW openen en hierin alle transacties vanuit het Kasboek met BTW knippen en plakken. Dat werkt snel en perfect. Geen enkele foutmelding, behoudens dan voor onbekende (grootboek)rekeningnummers. Als dat het geval is dan moet je deze handmatig corrigeren of toevoegen in de kolom (grootboek)Rekeningen.
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2013, 11:11:10 am door Cosara »

Knoxxio

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 20, 2013, 05:53:17 pm »
Cosara, ik heb nogmaals het KASBOEK omgezet naar DUBBEL BOEKHOUDEN, maar voor de conversie heb ik de beginsaldi op NUL gezet en heb ik transacties gemaakt met OPNAME uit PRIVE en v.v. waar toepasselijk.
Resultaat: Geen fouten en keurige balans met winst en verlies met €10,00 verschil tussen.

Dus kennelijk worden de beginsaldi niet goed verwerkt.

Wat ik nog wel vreemd vind is, dat bij INKOMSTEN mijn inkomsten negatief zijn ipv positief.

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #12 Gepost op: augustus 21, 2013, 12:15:46 pm »
"Wat ik nog wel vreemd vind is, dat bij INKOMSTEN mijn inkomsten negatief zijn ipv positief"

Logisch, het is een creditering (vordering) of beter gezegd een schuld aan de onderneming.
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2013, 12:59:06 pm door Cosara »

Knoxxio

• Jr. Member
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 21, 2013, 05:14:26 pm »
In termen van schuld aan bedrijf geredeneerd klopt dat.

De conversie geeft geen extra afschrijvingsrekening in ACTIVA. Voor jaar van aanschaf niet zo belangrijk, omdat de aanschaf toch ex BTW in ACTIVA komt en de AFSCHRIJVING in UITGAVEN. Maar de daarop volgende jaren is dit extra werkprobleem.
Voorbeeld:
In 2011 computer aangeschaft voor €500,00 incl. BTW. Per jaar €100,00 afschrijving.
Voor 2011:
Credit van KAS: €500,00
Debit aan COMPUTER in ACTIVA: €420,17
Te vorderen BTW: €79,83.
Debet aan COMPUTER in de UITGAVEN: €100,00
Credit aan COMPUTER in ACTIVA: €100,00.

Voor 2012:
Weet ik eigenlijk niet!
Normaal blijft de aanschaf gedurende de afschrijvingsperiode in ACTIVA; zou ik dit voor het nieuwe jaar ook willen zien, dan zou ik alle aanschaffingen ex BTW handmatig moeten invoeren.

Of heeft SB een handigheidje?

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #14 Gepost op: augustus 21, 2013, 05:53:13 pm »
Voorbeeld:
Computer gekocht op 1 oktober 2011 >> afschrijving in 5 jaar (60 maanden) te beginnen vanaf 01-10-2011 >> afschrijvingskosten op basis van netto bedrag (ex btw) >> € 420,17 / 60 = € 7,00 per maand.

transacties:
01-10-2011 - leeg - Computer (01-10-2011) - 024 - 140 - € 500,00 - IG19 - 19,00% - leeg - € 79,83
01-10-2011 - leeg - Computer (01-10-2011) - 140 - 100 - € 500,00 - leeg - leeg - leeg - leeg
31-12-2011 - leeg - afschrijvingskosten 3x7,00 - 480 - 024 - €  21,00 - leeg - leeg - leeg - leeg

waarbij:
Grootboekrekening 140 is Passiva/Crediteur
Grootboekrekening 100 is Activa/Kas
Grootboekrekening 024 is Activa/Computers
Grootboekrekening 480 is Uitgaven/Afschrijvingskosten Computers

Op 31-12-2011 >> Activa/Computers = € 399,17

in 2012:

beginsaldo > Activa/Computers = € 399,17

transacties:
31-12-2012 - leeg -    afschrijvingskosten 12x7,00 - 480 - 024 - € 84,00 - leeg - leeg - leeg - leeg-

resultaat: op 31-12-2013 >> Activa/Computers = € 315,17            

« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2013, 09:56:56 am door Cosara »