Auteur Topic: DOWNLOAD: Rekeningschema Belastingdienst (Balans + Resultatenrekening)  (gelezen 35406 keer)

Frank

• Administrator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
    • SpeedBalance Forum
DOWNLOAD: Rekeningschema Belastingdienst (Balans + Resultatenrekening)
« Gepost op: november 05, 2012, 10:44:25 pm »
Het standaard rekeningschema van SpeedBalance komt helaas niet overeen met die van de Nederlandse belastingdienst.

Ik heb een rekeningschema gemaakt dat 1-op-1 overeenkomt met het schema wat de belastingdienst gebruikt in het programma Zakelijke Aangifte Inkomstenbelasting.
De rekeningnummers zijn ongeveer gekozen a la http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningschema

Je hebt met dit rekenschema dus gelijk de goede rekeningen voor je toekomstige aangifte!

Je kunt het bestand als bijlage van dit topic downloaden.

SpeedBalance_Belastingdienst_geschikt_schema_2012.sba
(als je nog niet bent aangemeld bij dit forum, kun je je gratis registreren, en dan kun je het bestand downloaden)

Changelog
v0.1: eerste versie - 11 keer gedownload
v0.2: kleine tekstuele omschrijvingen aangepast - zie bijlage van dit topic -  26 keer gedownload
v0.3: upgrades aan het BTW-schema conform wijzigingen belastingdienst 4e kwartaal 2012 - 15 keer gedownload
v0.31: BTW-rekening 160 moest 180 zijn (small fix)
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2013, 08:08:27 pm door Frank »

Frank

• Administrator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
    • SpeedBalance Forum
Re: DOWNLOAD: Rekeningschema Belastingdienst (Balans + Resultatenrekening)
« Reactie #1 Gepost op: november 06, 2012, 12:43:17 pm »
Feedback over dit schema is meer dan welkom in dit topic  :)

ernstdeboer

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 23, 2012, 10:21:48 am »
Dag Frank,
ik ben net begonnen met mijn administratie en heb dit schema als basis gebruikt. Werkt prima.

Ik mis alleen in het BTW-deel het verleggen van BTW. Ik zag een opmerking op de site van speedbalance dat dit in ontwikkeling is, er staat wel al een voorbeeld http://www.speedbalance.nl/nieuwe_btw_tabel.
Wellicht kun je dit meenemen in nieuwe versies van je schema?

Voor nu de vraag hoe ik deze BTW het handigst kan opnemen in mijn boekhouding die gebaseerd is op jouw schema. Bedankt.
« Laatst bewerkt op: november 23, 2012, 10:23:24 am door ernstdeboer »

Frank

• Administrator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
    • SpeedBalance Forum
« Reactie #3 Gepost op: november 23, 2012, 06:37:25 pm »
Dag Frank,
ik ben net begonnen met mijn administratie en heb dit schema als basis gebruikt. Werkt prima.

Ik mis alleen in het BTW-deel het verleggen van BTW. Ik zag een opmerking op de site van speedbalance dat dit in ontwikkeling is, er staat wel al een voorbeeld http://www.speedbalance.nl/nieuwe_btw_tabel.

Ernst, bedankt voor de tip over dat BTW-schema.
Ik zal kijken of ik in de volgende versie een uitgebreider BTW-schema kan stoppen!

Citaat
Voor nu de vraag hoe ik deze BTW het handigst kan opnemen in mijn boekhouding die gebaseerd is op jouw schema. Bedankt.

Bedoel je BTW die naar jou is verlegd, of BTW die jij verlegt naar anderen?
Je zou er hoe dan ook voor kunnen kiezen om de regels die over de verlegde BTW gaan, uit dat Speedbalance schema op die webpagina die je noemde, over te nemen in je eigen schema van BTW-codes, zodat je in ieder geval de verlegde BTW kunt groeperen en eruit krijgt rollen als je je BTW-overzicht genereert :)
« Laatst bewerkt op: november 23, 2012, 06:40:13 pm door Frank »

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #4 Gepost op: november 26, 2012, 05:19:27 pm »
Op zich een goed schema, maar voor menig ZZP-er erg belangrijk ... waar zet je de verleggingsrekeningen in het schema?

1e leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast.
2a Leveringen/diensten waarbij de omzetbelasting naar u is belast.

Prive stortingen/ontvangsten (065 of 065-1) en prive opnamen/betalingen (065 of 065-2) ontbreken in het nieuwe schema. Voor de btw-aangifte niet zo belangrijk maar wel voor de jaarbalans. In het nieuwe schema wordt 065 gebruikt voor garantievoorzieningen.

Toepassing KOR in winst/verlies rekening is ook wel zo handig. Bijvoorbeeld (910) opbrengsten kleine ondernemingsregeling in Inkomsten.

Frank

• Administrator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
    • SpeedBalance Forum
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2012, 07:23:35 pm »
Cosara, thanks voor je bericht!
Ik heb nog niet heel veel feedback gehad, maar het is prettig om te zien hoe andere mensen het schema ervaren en wat er opvalt.

Op zich een goed schema, maar voor menig ZZP-er erg belangrijk ... waar zet je de verleggingsrekeningen in het schema?

Goed punt, dit werd eerder ook al aangedragen door ernstdeboer, en hier ga ik in een volgende versie naar kijken! :)

Citaat
Prive stortingen/ontvangsten (065 of 065-1) en prive opnamen/betalingen (065 of 065-2) ontbreken in het nieuwe schema. Voor de btw-aangifte niet zo belangrijk maar wel voor de jaarbalans.

Hoewel deze twee dingen wel noodzakelijk zijn voor de IB-aangifte, zijn ze in de balans die je moet opgeven bij belastingdienst niet opgenomen.
En ze zijn ok af te leiden uit de debet- en creditmutatie van het ondernemersvermogen :)

Citaat
Toepassing KOR in winst/verlies rekening is ook wel zo handig.

Helemaal waar, maar ik wou nu juist een schema maken wat geen extra posten heeft ten opzichte van de winst- en verliesrekening die je in het IB-aangifte programma invult..

ernstdeboer

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 07, 2012, 01:07:57 pm »
(...) Ik mis alleen in het BTW-deel het verleggen van BTW. (...)

Ernst, bedankt voor de tip over dat BTW-schema.
Ik zal kijken of ik in de volgende versie een uitgebreider BTW-schema kan stoppen!

Citaat

Bedoel je BTW die naar jou is verlegd, of BTW die jij verlegt naar anderen?

Ik heb naar verwachting alleen te maken met naar mij verlegde BTW. Ik koop wel eens wat over de grens, maar verkoop daar (vooralsnog) niet. Als je die als eerste er in wilt stoppen? Bedankt!

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #7 Gepost op: december 09, 2012, 03:11:50 pm »
Beste Ernst,

Voor de naar u verlegde btw kunt u gebruik maken van de standaard rekeningsschema's die bij SpeedBalance 6.0 worden geleverd.

zie:

>> een nieuw bestand aanmaken >> dubbel boekhouden >> dubbel boekhouden met btw >> boekhouding voor ZZP

of

>> een nieuw bestand aanmaken >> dubbel boekhouden >> dubbel boekhouden met btw >> boekhouding voor een bedrijf.

Beide schema's hanteren helaas niet overal dezelfde rekeningnummers, dus dat kan zeer verwarrend zijn. Hoogste tijd om een en ander te standaardiseren.

Frank

• Administrator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
    • SpeedBalance Forum
« Reactie #8 Gepost op: januari 23, 2013, 08:57:11 pm »
Versie 0.3 heeft nu ook het recentste BTW-schema van de belastingdienst erin zitten (dus met verleggingsregeling etc.)
Uitgangspunt is verder nog steeds dat alle posten die in het IB-aangifte programma zitten, ook in dit schema zitten.
Natuurlijk kunnen naar hartelust posten worden toegevoegd.

Hopelijk heeft men hier wat aan :)

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #9 Gepost op: januari 23, 2013, 10:07:29 pm »
Hans,

Druk in de weer geweest zie ik.
Het ziet er in eerste instantie goed uit.
Kom er later nog op terug.

mvg

Cosara

barefoot

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 08, 2013, 09:33:18 am »
Hallo,

Ik heb de laatste versie gedownload en in de tabel BTW codes wordt als BTW rekening 160(Crediteuren) gebruikt, maar moet dit niet 170(Te Betalen BTW) zijn?

Mvg

Frank

• Administrator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
    • SpeedBalance Forum
« Reactie #11 Gepost op: februari 08, 2013, 09:36:46 am »
Als het goed is wordt als BTW-rekening (uit mn hoofd, kan nu even niet checken) 162180  'BTW Automatisch' gebruikt.

Deze automatische rekening wordt ook gebruikt voor het genereren van het BTW-overzicht via het Rapport-menu.
Na afloop van een periode kun je de te betalen of te ontvangen BTW over die periode als geheel getal overboeken naar ofwel de rekening 'Te betalen BTW' ofwel de rekening 'Te ontvangen BTW', afhankelijk van of er een positief of negatief BTW-saldo is. Bij het doen van de betaling aan de belastingdienst kun je deze rekening met als tegenrekening (in de meeste gevallen) je bankrekening, weer 'leegboeken'.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2013, 08:08:58 pm door Frank »

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #12 Gepost op: februari 08, 2013, 10:29:45 am »
Ter aanvulling op het voorgaande commentaar door Frank ...

Aan het einde van het boekjaar worden de puntjes op de i gezet en wordt de hele boekhouding nogmaals doorgelopen en waar nodig gecorrigeerd. Het saldo van grootboekrekening (162) "BTW automatisch" is na zo'n correctie niet nul (0), maar er ontstaat een openstaande BTW-vordering of -betaling. Met een suppletie btw-aangifte of een correctie in het 1e kwartaal van het volgende jaar wordt een en ander weer rechtgetrokken.

barefoot

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 08, 2013, 11:41:01 am »
Ik heb de laatste versie(vandaag) gedownload en daar wordt als BTW rekening 160 (Crediteuren) gebruikt. Dat was volgens mij sowieso fout en 162 bestaat niet in deze versie. BTW Automatisch zit op 180.

Ik had voordat jullie reageerden, als BTW rekening voor alle regels met betrekking tot het betalen van BTW op 170(Te Betalen BTW) gezet, en voor alle regels met betrekking tot voorbelasting op 125(Te vorderen BTW) gezet. Ik heb het nog even vergeleken met jullie manier en volgens mij wordt de BTW op precies dezelfde manier uitgerekend en dezelfde BTW overzicht gegenereerd.

In principe werkt mijn manier dan toch ook prima of zie ik iets over het hoofd?

Cosara

• Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Cosara
« Reactie #14 Gepost op: februari 08, 2013, 12:38:42 pm »
Beste Barefoot,

Nee, je hebt het helemaal correct. De poppetje heeft in een ander huis slechts een andere naam.

Met al die verschillende schema's en beperkte grootboekrekeningen zou het allemaal gemakkelijker moeten zijn. Twintig grootboekrekeningnummers leer je makkelijker uit je hoofd dan tweehonderd. Dat gemak wordt echter geheel teniet gedaan door elk (voorbeeld)schema met andere omschrijvingen voor de grootboeknummers te voorzien. Don't ask my Why. Het aantal grootboekrekeningen beperken door de overtollige weg te halen is een prima zaak, maar houdt de rest hetzelfde.

Professionele boekhoudprogramma's hebben last van hetzelfde probleem.  Ze volgen allemaal, min of meer, dezelfde grove standaard indeling, maar daarnaast is het net allemaal even anders. Dat maakt de overstap naar een ander programma wel lastig.

m.v.g. Cosara